
بررسی اجمالی
دوره مقدماتی مایا
مقدمه
اتودسک مایا (به انگلیسی: Autodesk Maya) نام نرمافزاری برای طراحی سه بعدی است. این نرمافزار نخست توسط شرکت آلیاس. ویو فرانت عرضه شدهاست که در سال ۲۰۰۵ شرکت اتودسک (شرکت سازنده نرمافزارهای سه بعدی و انیمیشنسازی از جمله تریدیاسمکس و اتوکد) آن را خریداری کردو نسخههای جدید مایا با نام اتودسک مایا (Autodesk MAYA) به بازار عرضه شدند.
مایا چیست؟
مایا یکی از پیشرفتهترین نرمافزار انیمیشن و مدلسازی و متحرکسازی سه بعدی است که بهطور گسترده در استودیوهای فیلمسازی، انیمیشن و همینطور صنعت بازیهای رایانهای استفاده میشود. البته نقطه قوت مایا در ابزارهای مدلسازی آن است و در شرکتهای بزرگ نیز بیشتر از این خصیصه اش استفاده میکنند. تکنولوژی نربز (NURBS) بکار رفته در این استودیو انیمیشن سازی، باعث کمک به طراحی بهینه اشیاء طبیعی از جمله چمن، گیاهان، مو و… میشود.
چرا مایا!
توانایی بالا در Rendering که با استفاده از موتور قدرتمند mentalray و وجود Materialهای متنوع در این نرمافزار از جمله موارد کلیدی آن است. از جمله ویژگیهای این نرمافزار، انعطافپذیری و قابلیتهای شخصیسازی (customization) آن است که به کاربران حرفهای اجازه میدهد به سادگی محیط آن را به دلخواه خود تغییر دهند. مایا یک نرمافزار جامع است که به بخشهای مختلفی تقسیم شده که هر بخش ویرایش و ایجاد یکی از مراحل ساخت انیمیشن رابر عهده دارد و نیاز کاربر را به نرمافزارهای جانبی به حد اقل میرساند. به علاوه، یکی دیگر از قابلیتهای منحصربهفرد آن امکان توسعه این نرمافزار برای استفادهکنندگان آن است. کاربران میتوانند از طریق زبانهای برنامهنویسی سی پلاس پلاس، MEL یا (maya embedded language) و همینطور پایتون آن را توسعه دهند و ابزارها و امکاناتی که پیشتر در نرمافزار وجود نداشتهاند را به آن اضافه کنند. به همین دلیل بسیار مورد توجه استودیوهای بزرگ سازنده فیلم و انیمیشن قرار گرفتهاست.
نسخه های مایا
تا سال ۲۰۰۹ مایا در دو گونهٔ maya complete و maya unlimited عرضه میشد که گونهٔ دوم امکانت گستردهتر همینطور قیمت بالاتری داشت، اما از نسخه ۲۰۱۰ به بعد فقط در یک گونه و با تمام امکانات عرضه میشود. در حال حاضر آخرین نسخه مایا maya 2019 است؛ و در قالب ۶۴ بیت و درنسخههای قدیمی ۳۲ بیت عرضه میشود.
در سال ۲۰۰۳ نرمافزار مایا برنده جایزه Academy Award برای «موفقیتهای علمی و فنی» شد.
هسته اصلی مایا در زبان سیپلاسپلاس نوشته شدهاست.
نرمافزار مایا بر روی سیستمعاملهای ویندوز، لینوکس و مکینتاش قابل استفادهاست.
موارد مطرح در دوره مقدماتی مایا عبارتند از:
- نصب نرم افزار مایا و شناخت محیط آن
- کار با اشیاء
- بوجود آوردن سطوح سه بعدی
- کار با Material و Mapping
- نورپردازی
- متحرک سازی
- رندر کردن
- کار با Script
- کار با افکت های Paint
- کار با nParticle
- ایجاد سیالات
- ایجاد مو و خز
- ایجاد پوشش
- انجام پروژه
ویژگی های دوره
- درس 58
- آزمونها 0
- مدت زمان 50 ساعت
- سطح مهارت همه سطوح
- زبان فارسی
- دانشجویان 44
- گواهی نامه خیر
- ارزیابی خود
برنامه آموزشی
-
مقدمه
پس از نصب نرم افزار مایا از طریق بسته نصبی شرکت اتودسک مهمترین کار قبل از اجرای نرم افزار فعال سازی نرم افزار مایا است که شما در این بخش با روش فعال سازی نرم افزار آشنا خواهید شد.
1-
درس1.1
-
-
بخش اول- تنظیمات اولیه
پس از نصب و فعال سازی مایا آشنایی با منوها و همچنین آشنایی با روش برگشت به تنظیمات پیش فرض در صورت دستکاری محیط نرم افزار و فعال سازی نماها ضروری است.
2-
درس2.1
-
درس2.2
-
-
بخش دوم- کار با نرم افزار مایا
در این بخش شما باروش کار با نرم افزار مایاو منو ها آشنا می شوید و همچنین روش ایجاد پروژه و ترسیم اشکال را خواهید آموخت.
12-
درس3.1
-
درس3.2
-
درس3.3
-
درس3.4
-
درس3.5
-
درس3.6
-
درس3.7
-
درس3.8
-
درس3.9
-
درس3.10
-
درس3.11
-
درس3.12
-
-
بخش سوم- طراحی پروژه محور
در این بخش شما با روش ساخت و طراحی چند شکل در محیط نرم افزار مایا آشنا می شوید. این روش تدریس موجب می شود شما بیشتر با تکنیک های بکار رفته در طراحی اجسام آشنا شوید.
29-
درس4.1
-
درس4.2
-
درس4.3
-
درس4.4
-
درس4.5
-
درس4.6
-
درس4.7
-
درس4.8
-
درس4.9
-
درس4.10
-
درس4.11
-
درس4.12
-
درس4.13
-
درس4.14
-
درس4.15
-
درس4.16
-
درس4.17
-
درس4.18
-
درس4.19
-
درس4.20
-
درس4.21
-
درس4.22
-
درس4.23
-
درس4.24
-
درس4.25
-
درس4.26
-
درس4.27
-
درس4.28
-
درس4.29
-
-
بخش چهارم- نورپردازی
نورپردازی :( Lighting) بکارگیری هدفمند نور برای رسیدن به جلوه های بصری یا زیبایی شناختی است. نورپردازی شامل استفاده از هر دو نوع منبع نور مصنوعی مانند لامپ ها و چراغ ها و همچنین نور طبیعی با بهره گرفتن از نور روز است.
3-
درس5.1
-
درس5.2
-
درس5.3
-
-
بخش پنجم- رندرینگ
پرداز زدن یا ارائهٔ ماشینی تصاویر یا نمایانسازی یا رندرینگ (Rendering) :فرایند تولید ماشینی تصاویر بر پایهٔ مدلهای محاسباتی، و سپس، ارائهٔ رایانهای آنها بر روی صفحهٔ نمایش را شامل میگردد. در تعریف کلی: رندرینگ به فرایند نمایش تصاویر اجسام سه بعدی (3D) بر روی صفحهٔ نمایشگر دو بعدی گفته میشود.
11-
درس6.1
-
درس6.2
-
درس6.3
-
درس6.4
-
درس6.5
-
درس6.6
-
درس6.7
-
درس6.8
-
درس6.9
-
درس6.10
-
درس6.11
-
مدرس:
بررسی ها
نظرات
میانگین امتیاز
جزئیات امتیاز